RSS

Redukcja kosztów stałych mieszkania

03 Czer
Redukcja kosztów stałych mieszkania

Okres pustostanu

Wynajmując mieszkania, właściciel otrzymuje lub powinien otrzymywać całkowite pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości. Koszty te pokrywa najemca. Jednak każdy wynajmujący zdaje sobie sprawę z tego, że kiedyś najem się zakończy (wygaśnięcie, wypowiedzenie lub zerwanie umowy). Zanim właściciel ponownie wynajmie swoją nieruchomość powstaje tzw. okres pustostanu.

Między jednym a drugim wynajmem zawsze jest jakaś przerwa. Niekiedy jest to zaledwie kilka godzin, ale coraz częściej jest to dłuższy okres czasu, sięgający nawet kilku miesięcy.

Zużycie na osobę – koszty związane z nieruchomością

W okresie pustostanu właściciel płaci ze swojej kieszeni za wszelkie naliczane koszty – tzw. czynsz. Dla wspólnot są to zaliczki, a dla spółdzielni są to opłaty eksploatacyjne. Poniższa tabelka ilustruje zestawienie przykładowych opłat członka wspólnoty mieszkaniowej.

Zaliczka Kwota
lokal mieszkalny sprzedany 1,60 zł/m * 32,05m 51.28
zimna woda 3,50 zł * 5 m3 * 3 os 52,50
ścieki 4,62 zł *  5m3 * 3 os 69,30
zaliczka za CO 2,53zł/m * 32,05m 81.09
wywóz śmieci 7,01 zł/os * 3 os 21,03
domofon 1 1
Razem 276,20

Jest to przykład wynajmowania kawalerki 3 najemcom (2 osoby dorosłe + dziecko). W momencie rozwiązania stosunku, najmu należałoby zgłosić licencjonowanemu zarządcy budynku fakt, iż mieszkanie stoi puste. Zarządzający zdejmie niektóre pozycje z naliczania opłat. Oczywiście pozycje te dotyczyć będą jedynie opłat bezpośrednio związanych ze stałym przebywaniem osób w mieszkaniu.

Mniejsze opłaty eksploatacyjne lub zaliczki

Jakie korzyści uzyska właściciel ze zgłoszenia pustostanu zarządcy?

  1. Zaliczki na zimną wodę zmniejszą się do 0
  2. Zaliczki na odprowadzanie ścieków również spadną do 0
  3. Wywóz śmieci zostanie zredukowany do 0

Razem ogólne opłaty z 276,20 PLN zmniejszą się do kwoty 133,40 PLN, czyli aż o 142,80 PLN. Kwota comiesięcznych opłat zostanie zmniejszona o ponad połowę, bo aż o 51,70%.

Powyższy przykład nie uwzględnia opłat za korzystanie np. z windy, lub innych części wspólnych, gdzie zarządcy naliczają obciążenia finansowe na każdą osobę zamieszkującą w budynku.

Zaniedbanie zgłoszenia przez właściciela okresu pustostanu powoduje dość spore straty finansowe. Proszę się nie łudzić, że zarządca odda wynajmującemu zapłacone już pieniądze, kiedy nikt wcześniej nie poinformował go o wyprowadzce najemcy. Zarządca na bieżąco rozlicza się z dostawcami mediów oraz np. za śmieci. Pieniądze wpłacane przez właścicieli lokali mieszkalnych w formie zaliczek lub opłat eksploatacyjnych są na bieżąco wydatkowane – zarządca opłaca dostawy wody, ciepła, ale też konserwacji dźwigów czy wywozu nieczystości.

Mniejsze koszty, ale nie wszystkie

Wynagrodzenie zarządcy, czy zaliczki na poczet centralnego ogrzewania są kosztami stałymi, które nie zależą od ilości mieszkających osób. Dotyczy to też opłat za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatku od nieruchomości.

Zgłoszenie najemcy u zarządcy

Zgłoszenie pustostanu daje możliwość wynajmującemu sporych oszczędności. Należy jednak pamiętać, że należy zarządcę poinformować również o fakcie zamieszkania nowych najemców. Od tej chwili prywatny zarządca czy spółdzielnia będzie naliczać podane wyżej opłaty w stosunku do każdej osoby przebywającej w lokalu mieszkalnym. Proszę tego nie lekceważyć, bowiem niezgłoszenie lokatorów naraża na koszty sąsiadów (członków wspólnoty lub spółdzielni) i może się skończyć nawet sprawą sądową.

windykator - nieruchomości - wynajem

Proszę tak konstruować umowy najmu, aby wszystkie koszty, związane z utrzymaniem nieruchomości, pokrywał najemca.Face Book - nieruchomości - wynajem

 

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

12 responses to “Redukcja kosztów stałych mieszkania

  1. Ola

    10 Styczeń 2014 at 19:18

    Czy moglabym sie dowiedziec jakie przepisy prawne mowia, ze jezeli jest pustostan, zarzadca powinien zredukowac oplaty i zaliczki ( za zimna wode, odprowadzanie sciekow i wywoz smieci ) do zera.
    Zawsze informuje zarzadce o wyprowadzce najemcow lub wprowadzeniu sie nowych, ale nigdy zadne oplaty czy zaliczki nie sa zredukowane . Poinformowano mnie, ze nawet jak nikt nie mieszka w mieszkaniu to i tak trzeba zaplacic za wywoz smieci za jedna osobe.
    Zaliczki za wode i CO tez musze placic chociaz nikt w mieszkaniu nie mieszka. Probowalam raz w czasie pustostanu nie placic to naliczono mi odsetki od niezaplaconych zaliczek. Czy wogole mozna naliczac odsetki od zaliczek.?
    Bylabym wdzieczna za odpowiedz.

    pozdrawiam

     
    • Bartosz Dolinkiewicz

      10 Styczeń 2014 at 20:22

      Witam! Mam identyczne problemy z niektórymi zarządcami. Aczkolwiek, póki co, wszyscy respektują fakt, iż w mieszkaniu nikt nie mieszka i redukują niektóre koszty do zera. Problemy napotykam głównie w spółdzielniach mieszkaniowych. Księgowość tłumaczy mi, że zarząd nie zgadza się na redukcję do zera; ale póki co redukują. Teraz należy zastanowić się, o które koszty można walczyć, a które nie będą zmniejszane? Na przykład koszt za wykorzystanie windy, światła na klatce schodowej/piwnicy, czy zużycie wody powinny, wg mnie, być obniżone do zera. Dlaczego? Ponieważ są naliczane od ilości osób (stawka x ilość osób). Z tym, że proszę zauważyć, że woda jest rozliczana ryczałtowo i końcowe rozliczenie jest zgodne ze stanem licznika (wodomierza). Ale np. w przypadku kosztu zużycia energii elektrycznej na klatce, czy kosztu używania windy, to dlaczego właściciel ma ponosić te koszty, skoro nikt nie mieszka w mieszkaniu, a i właściciel pojawia się tam „gościnnie” – np. z potencjalnie zainteresowanym najemcą. Wywozem śmieci zajmuje się teraz gmina – czyli Pani, jako właściciel, jest odpowiedzialna za wysyłanie zaliczek za śmieci do gminy. Jeżeli gmina nie otrzyma wpłaty – bada sytuację u zarządcy, który podaje ile osób mieszka w lokalu. Więc jeżeli nikt nie mieszka, to nie powstają odpady, więc za co płacić? Jeżeli chodzi o zaliczkę na CO, to pewnie to medium jest rozliczane raz w roku, a sama zaliczka wychodzi z przeliczenia m2 lokalu. Dlatego moim zdaniem należy stosować się do tej płatności – na koniec roku i tak zapłaci się za faktyczne zużycie (będzie nadpłata lub niedopłata). To co innego, niż wykorzystanie windy przez fizyczne osoby – ilość wejść do windy nikt nie sprawdzi i zapłaci się za nic. Przy CO płaci się od m2 powierzchni (przynajmniej tak mam u wszystkich zarządców) i jak Pani przymknie kurek ciepła na czas pustostanu, to mniejsze faktyczne zużycie będzie na koniec. Zaliczkę oblicza się biorąc poziom zużycia z poprzedniego okresu. Jeżeli wspólnota przyjmuje plan finansowy na rok przyszły (z zaliczkami), to należy się go trzymać.
      Pozdrawiam

       

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: