RSS

Z lokatorem na „TY”

18 Czer
Z lokatorem na „TY”

Przejdźmy na TY

Witam. Dziś chciałbym podjąć pewien kontrowersyjny problem, z którym spotykają się właściciele nieruchomości na wynajem. Mianowicie chodzi o to, jak się zachować, gdy najemca chce nam mówić po imieniu?

No właśnie, jak TY, drogi Czytelniku, byś się zachował w takiej sytuacji? Podziel się w komentarzu.

Poniżej przedstawię mój punkt widzenia.

Bądź profesjonalistą

Oznacza to, abyś zachował dystans do swojego najemcy. Traktuj go jak klienta – z należnym mu szacunkiem i uprzejmością. Natomiast pozostań z najemcą na poziomie „Pan/Pani”. Oczywiście, gdy Twój najemca jest osobą Tobie obcą. Zresztą z rodziną czy znajomymi dobrze wychodzi się jedynie na zdjęciach.

Taki dystans ma wiele plusów. Przede wszystkim chodzi o terminowe regulowanie płatności. Koledze trudniej odmówić, niż osobie obcej. Wyobraź sobie taką sytuację, że dzwonisz do lokatora, który spóźnia się z uregulowaniem czynszu najmu i innych opłat, a on Tobie mówi przez telefon:

Dobra, stary, daj mi jeszcze z 3 dni a wpłacę ci kasę. No przecież mnie znasz!

Albo inna sytuacja. Powiedzmy, że dzwoni do Ciebie sąsiad, który ma dość trwającej 3 dni balangi. Gdy Ty dzwonisz do swojego lokatora słyszysz:

Siema, wpadaj tu szybko … i weź czteropak.

Biznes to biznes

Albo chcesz zarabiać na wynajmie, albo nie. Twój wybór. Jeżeli jesteś zainteresowany wyciśnięciem z wynajmu ile się da, to … zachowaj dystans do swoich klientów. Pomyśl, czy dobrze byś się czuł, gdyby w drogiej restauracji kelner mówił Ci na „TY”? Pomimo, iż niektórzy, zwłaszcza po kilku głębszych, przechodzą z kelnerem na „TY”, to jest to raczej przejście w jedną stronę. Dobry – profesjonalny – kelner zawsze zachowa dystans. Być może dlatego otrzymuje tak duże napiwki?

Historie z życia

Przed chwilą wynająłem mieszkanie chłopakowi, który po wymianie kilku zdań (jako zainteresowany ewentualny najemca) podał mi rękę i powiedział, jak ma na imię i zaproponował, abyśmy zostali już „po imieniu”. Powiedział również, że zapewne jesteśmy w tym samym wieku. Uśmiechnąłem się i stwierdziłem, że wolę zachować „Pana”.

Fakt – może wyglądam młodo i niektórzy myślą, że mam dwadzieściakilka lat, to nie ma to dla mnie żadnego przesłania, aby mówić sobie po imieniu. Poza tym jestem o 5 lat starszy od tego lokatora.

W zasadzie to, ile Ty, jako wynajmujący, masz lat jest nieistotne!! To, czy wyglądasz na rówieśnika swojego najemcy, czy rzeczywiście nim jesteś, jest bez znaczenia. Traktuj swojego najemcę jak klienta – z należnym szacunkiem. Wyjdzie Ci to na dobre; zwłaszcza przy rozstaniach.

Spoufalanie się

Kilka wynajmów temu miałem pewną dziewczynę na mieszkaniu, która samowolnie zaczęła mówić mi na „TY”. Również otrzymywałem od niej e-mail’e w drugiej osobie liczby pojedynczej. Byliśmy w bardzo podobnym wieku, lecz ja cały czas mówiłem do tej dziewczyny „Pani”. Po prostu nie dałem się sprowokować.

Zauważyłem też ciekawą rzecz a propos zbytniego spoufalania się w przypadku wynajmu lokalu dla płci przeciwnej. Powiedzmy, że wynajmującym jest facet, a najemcą kobieta. Miałem kilka takich sytuacji, gdy dziewczyna zaczęła się spoufalać … a dokładnie to być nieco nachalną i robić niedwuznaczne propozycje. Nie mówię, że to źle … nawet było miłe, ponieważ fajna laska z niej była🙂 W takiej chwili należy zadać sobie 2 pytania:

  • czy chcę zarabiać na wynajmie, czy … dupa z tego?
  • co na to moja druga połowa?🙂

Sedno sprawy

Moim zdaniem, jeżeli traktujesz wynajem jak biznes, to musisz zachować zimną krew i zdynsansować się od najemcy. Powtórzę może raz jeszcze: to jest Twój klient, którego zadaniem jest co miesiąc wypełnianie Twojego konta czynszem najmu. Jeżeli chcesz to utrzymać – zwracaj się do klienta per Pan, per Pani.

A teraz opowiedz nam w komentarzu jakąś swoją historię związaną z przejściem lub nie na „TY” z lokatorem.

Zapisz się na listę (śledź blog) po prawej stronie,a będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi artykułamiRozliczanie Nieruchomości
 

Tagi: , , , , , , , , , ,

Skomentuj

 
