RSS

Booking.com czy AirBnB

15 Gru
Booking.com czy AirBnB

Pośrednik turystyczny online

Zarówno booking.com jak i airbnb są firmami pośredniczącymi w zakwaterowaniu osób. Dzięki tym firmom codziennie mnóstwo ludzi z całego świata otrzymuje dach nad głową podczas wycieczki turystycznej czy też delegacji służbowej. Oczywiście nic za darmo, bowiem podróżujący płacą za usługę najmu. I to jest główna różnica między Couchsurfing’iem, który jest darmowy.

Istnieją również i inne firmy, z których można skorzystać:

  • agoda
  • tripadvisor
  • HomeAway
  • vrbo
  • flipkey

airbnb vs booking.com

Ale booking.com jak i Airbnb moim zdaniem zdominowały rynek i wiodą w nim prym.

Zarabianie na wynajmie

Ten artykuł piszę od strony właściciela nieruchomości, który zdecydował się podjąć współpracę, z ww serwisami, polegającą na krótkoterminowym wynajmowaniu mieszkania w celu uzyskiwania korzyści finansowych.

Aktualnie ten rodzaj biznesu rozwija się od 3-5 lat w Polsce bardzo dynamicznie. Inwestorzy nabywają lokale mieszkalne, które przygotowują pod model wynajmu na krótkie terminy lub, jak kto woli, na doby. Pomimo, iż w każdym mieście jest jakiś hotel, motel, czy zajazd, to klienci często wybierają alternatywę w postaci najmu całego mieszkania na jedną noc lub kilka dni. To w cale nie musi być całe mieszkanie. Niektórzy przedsiębiorcy oferują na wynajem dobowy pokoje mieszczące się w większym mieszkaniu lub domu. Często sami właściciele nieruchomości mieszkają gdzie indziej.

Idea Airbnb była taka, że jak właściciel nieruchomości miał wolny pokój lub nawet mieszkanie i chciał nieco dorobić, to mógł to uczynić użyczając je przyjezdnym. Zazwyczaj właściciel mieszkał w danej nieruchomości, gdzie zatrzymywali się goście. Mógł z nimi nawiązać relacje, porozmawiać, miło spędzić czas. Co bardziej przedsiębiorczy zauważyli w tym biznes i zaczęli inwestować w nieruchomości, które mogły posłużyć turystom. I tak stworzył się biznes wynajmu krótkoterminowego, który jest konkurencją dla hoteli. Warto dodać, że często jest to biznes nielegalny – tzn. nie rejestrowany jako działalność gospodarcza (przepisy skarbowe) lub nie rejestrowany jako usługa hotelarska (przepisy lokalne).

Ile można zarobić

Na to pytanie nie ma konkretnej odpowiedzi, ponieważ to, czy w ogóle się zarobi jest uzależnione od wielu czynników takich jak:

  • miejsce (góry, morze, duże miasto)
  • lokalizacja (blisko centrum, przy atrakcji)
  • wyposażenie
  • wygląd nieruchomości i otoczenie
  • czystość
  • opinie innych gości
  • podejście do klienta
  • dodatkowe usługi (śniadanie, odbiór z lotniska, przewodnik)

Różnice między booking.com a Airbnb

Najwyraźniej różnice dla gospodarza uwidacznia obrazek poniżej:

Różnice finansowe

Dołączenie do każdego z tych 2 serwisów jest darmowe. Różnice pojawiają się w prowizjach.

Booking.com ma o wiele wyższą prowizję od obrotu, niż Airbnb. Booking.com pobiera od właściciela nieruchomości, do którego skierował gościa, 12% od ceny. Dodatkowo zostaje pobrana prowizja 1,2%, jeżeli płatność odbywa się przez booking.com; innymi słowy, jeżeli gość płaci np. kartą kredytową poprzez stronę rezerwacyjną booking.com. Oczywiście możesz osobiście pobierać opłaty, co wiąże się z każdorazowym przyjechaniem na miejsce i pobraniem od gościa gotówki. Wszystko fajnie, gdyby gość był zawsze punktualny, przyjeżdżał w normalnych porach dnia i dysponował odliczoną kwotą w walucie kraju – PLN. Do tego, jak odbierasz bezpośrednio gotówkę, to pewnie musisz mieć przy sobie kasę fiskalną. Możesz też kupić i utrzymywać czytnik kart. Możesz użyć też aplikacji płatności poprzez BIK, ale nie wszyscy klienci mają ją włączoną lub mają taką możliwość. Czyli te 1,2% to dla wygody inwestora.

Airbnb pobiera jedynie 3% od obrotu i również dla inwestora w tej cenie jest to obrót bezgotówkowy.

Największą różnicą jest płacona przez gospodarza obiektu prowizja. Różnica, pomiędzy tymi 2 serwisami, wynosi aż 10,2%

Różnice w obrocie

Airbnb, w porównaniu z Booking.com, jest w Polsce o wiele mniej rozpoznawany, przez co właściciel nieruchomości otrzymuje o wiele mniej pokojonocy w porównaniu z booking.com. Mniej więcej na 10 rezerwacji z tych serwisów, to 8-9 przypada na booking.com a 1-2 są z Airbnb. To ogromna różnica. Co z tego, jeżeli płacisz mniejszą prowizję, skoro masz pustostany w wynajmie?

Patrząc z pozycji klienta – gościa, to booking.com wydaje się być lepszy. Chodzi o to, że w na tej platformie klient płaci cenę, za którą gospodarz (właściciel nieruchomości) zgadza się wynająć swój obiekt (to może być mieszkanie, dom, czy pokój). Natomiast Airbnb dolicza sobie do tej ceny sporą prowizję. Czyli w tym modelu gość zapłaci teoretycznie mniej za ten sam obiekt na booking.com, niż by go zarezerwował poprzez Airbnb.

Napisałem „teoretycznie”, ponieważ ja, jako gospodarz obiektu, ustalam inne ceny na booking.com a inne na Airbnb (gdzie wystawiam apartament nieco taniej).

Różnice w administrowaniu

Obie firmy mają osobne, bardzo dobre serwisy rezerwacyjne. Każdy gospodarz otrzymuje możliwość zalogowania się do tych serwisów i zarządzania rezerwacjami poprzez panel administratora. Oczywiście każdy najpierw musi dodać swój obiekt (lub wiele obiektów), opisać je i załączyć zdjęcia.

Airbnb moim zdaniem ma łatwiejszy, prostszy i bardziej czytelny system administrowania obiektami. Co ciekawe, to główny opis obiektu w booking.com wykonuje … booking.com; co nieraz ma gorsze przełożenie na obłożenie – jak choćby opis wykonany po angielsku, gdzie większość Twoich gości to Polacy; i pomimo Twoich próśb, booking.com nie zmienia tego, co uważa za najlepsze dla Ciebie.

Zarówno booking.com jak i Airbnb mają dostępne darmowe aplikacje na telefony komórkowe, za pośrednictwem których można szybko zarządzać swoimi obiektami. Aplikacje również różnią się między sobą licznymi funkcjami. I znowu, moim zdaniem, aplikacja Airbnb jest łatwiejsza i milsza.

Obie firmy dają też do wglądu różne statystyki (np. wskaźnik rezerwacji), czy porównanie z innymi podobnymi obiektami konkurencji.

Wypłata wynagrodzenia

W tym wypadku również pojawiają się spore różnice między booking.com a airbnb. Booking.com przelewa na konto inwestora pieniądze raz na miesiąc. Mało tego; robi to do 15go dnia kolejnego miesiąca. Tu liczy się data opuszczenia apartamentu. Czyli jak gość wykupił pobyt 29 listopada do 2 grudnia, to inwestor otrzyma z Booking.com pieniądze za ten pobyt dopiero ok 15 stycznia!!

Oczywiście booking.com daje możliwość inwestorom wypłat tygodniowych, ale jest to otoczone dodatkową prowizją 🙂

Airbnb wypłaca pieniądze praktycznie od razu po opuszczeniu obiektu przez gościa (do 2 dni).

Obie firmy przelewają pieniądze na konto inwestora po uprzednim pobraniu sobie należnej prowizji. Czyli właściciel nieruchomości otrzymuje gotówkę na konto już pomniejszoną o prowizje.

Różnice w obsłudze klienta

W Booking.com możesz porozmawiać z polskojęzyczną obsługą. W airbnb raczej spotkasz się z obsługą w jęz. angielskim i musisz być na to przygotowany. W obu przypadkach jest możliwość wysłania wiadomości do helpdesk’u oraz przeczytania mnóstwa pomocnych artykułów (w jęz. polskim) z serii FAQ, czyli pytania i odpowiedzi.

Dobór gości

Niestety w booking.com Twój apartament może zarezerwować każdy. Niestety … ponieważ Ty nie masz nic do gadania. W Airbnb możesz wybrać tylko takich gości, którzy mają dobre opinie (w tym systemie również gospodarz ocenia gościa) lub zostali zweryfikowani (przesłali do airbnb swój dokument tożsamości). W airbnb możesz również wynająć nieruchomość jedynie gościowi ze zdjęciem profilowym – w takiej sytuacji masz pewność, że ten, który podszedł właśnie pod klatkę, to osoba, na którą rezerwacja została dokonana, a nie jakaś inna. W booking.com nigdy nie masz pewności, czy ten, który rezerwował, to ta sama osoba, która zamieszka w Twoim apartamencie. To ma bezpośrednie przełożenie na ryzyko wynajmu osobom nieodpowiednim.

Opinie

Oba serwisy mają możliwość wystawiania opinii o obiekcie. Ale tylko airbnb daje możliwość oceniania również gości.

Booking.com ma dość specyficzny system, w którym gość ocenia takie rzeczy jak:

  • czystość
  • lokalizacja
  • udogodnienia
  • personel
  • stosunek jakości do ceny
  • komfort

Po czym gość wystawia notę ogólną. Niby wszystko fajnie, tylko nawet jak gospodarz otrzyma za powyższe 10/10, a notę ogólną 3, to liczy się tylko ta ogólna ocena.

W Airbnb gość wystawia ocenę ogólną oraz recenzje/komplementy za:

  • czystość
  • przemyślane akcenty
  • szybkie odpowiedzi
  • wyjątkowa gościnność
  • stylowa przestrzeń

W obydwu firmach ważna jest obsługa gościa przez gospodarza, dlatego liczy się szybkość odpowiedzi na pytania, czy ilość anulowanych rezerwacji przez gospodarza.

Ustawianie cen

Zarówno w booking.com, jak i w Airbnb gospodarz obiektu ma możliwość swobodnej regulacji cen najmu. Obie platformy mają dość fajne fukcje związane z różnymi promocjami, czy zniżkami lub zwyżkami cen. Różnice pomiędzy nimi są widoczne, ale bez wielkich odstępstw. Ogólnie to oba serwisy są cały czas ulepszane a ich funkcjonalność udoskonalana.

Airbnb ma opcję „sprytne ceny”. Czyli ceny dostosowywane do rynku; a dokładniej to o wiele niższe, niż by chciał tego inwestor 🙂

W obu serwisach można ustawić zniżki na podstawie długości pobytu. Są też oczywiście zniżki typu:

  • last minute
  • za wczesną rezerwację

Booking.com oferuje fajny moduł zarządzania promocjami:

  • gotowe promocje świąteczne
  • promocje spersonalizowane – dość rozbudowane narzędzie

Oba serwisy dają również możliwość ustawienia dodatkowych opłat:

  • za sprzątanie
  • dodatkowy gość (osoba)

Jest też możliwość ustalania różnych cen – promocji (zniżki) lub zwyżki:

  • ceny weekendowe
  • ustawienia dowolnych cen w różne dni (np. przy okazji jakiegoś wydarzenia w danym mieście).

Komunikacja z gośćmi

Wymienianie informacji z gośćmi jest ważnym elementem tego biznesu najmu krótkoterminowego. Dobrze poinformowany gość nie marnuje Twojego czasu. Airbnb daje możliwość wpisania informacji, która zostanie wysłana do gościa po dokonaniu rezerwacji. Ja akurat wykorzystuję to na przekazanie gościowi najważniejszych informacji o apartamencie (adres, dane sieci wi-fi, piętro, parking, etc). Booking.com ma świetne narzędzie dotyczące szablonów wiadomości i automatycznych odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań (zameldowanie, wymeldowanie, parking, etc). Również ma super narzędzie do zautomatyzowania wysyłania utworzonych wcześniej szablonów; z tym że to narzędzie aktualnie NIE działa poprawnie.

Podsumowanie

Ciężko jest powiedzieć, czy lepszy okaże się dla Ciebie booking.com, czy też Airbnb. Na pewno w danej chwili ten pierwszy jest o wiele bardziej popularniejszy w naszym kraju, co też przekłada się na zwiększoną sprzedaż i zysk; pomimo o wiele wyższej prowizji. Natomiast moim zdaniem warto zarejestrować się w co najmniej obu tych głównych serwisach i czerpać z tego powodu zwiększone korzyści. Należy jednak uważać na możliwość tzw. overbooking’u, gdzie w tym samym terminie zostanie zrobiona rezerwacja przez 2 różnych gości ze strony tych 2 różnych serwisów; dlatego też należy bardzo szybko blokować/zamykać apartament w drugim serwisie, gdy tylko uzyskamy potwierdzenie rezerwacji z pierwszego lub na odwrót.

Jeżeli chciałbyś/chciałabyś zarejestrować się jako gospodarz na Airbnb, to skorzystaj z tego linku: zostań gospodarzem Airbnb


Zapisz się na listę (kliknij: śledź blog) po prawej stronie, a będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi artykułami
 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 15 grudnia 2019 w Nieruchomości, Wynajem

 

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

 
%d blogerów lubi to: